Vad händer om en faktura går till inkasso?

Lästid: 2 minuter
Vad innebär inkasso? Kan jag få en betalningsanmärkning om min faktura går till inkasso? Vi svarar på vanliga frågor om inkasso och ger tips på vad du kan göra om du inte betalat en räkning i tid.
Bild på en man som går igenom räkningar

Har du fått ett inkassokrav på en obetald faktura och är orolig över vad som händer härnäst?  Lugn, vi går igenom några vanliga frågor kring inkasso och hur du går till väga om du fått ett inkassokrav. Det finns nämligen mycket du kan göra för att undvika fler krav och eventuella betalningsanmärkningar i framtiden.

Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?
Om du inte betalat en faktura innan förfallodatumet kan företaget du är skyldig pengar ta ut extra avgifter i samband med att en betalningspåminnelse skickas ut. Om du fortfarande inte betalat kan företaget anlita ett inkassoföretag som hjälper till med att driva in skulden. Det är dock inte alltid företagen använder sig av inkassoföretag. Ibland vänder de sig direkt till Kronofogden eller en domstol. 

Kom ihåg att det är ditt ansvar att betalningen kommer in i tid även om du är bortrest eller inte fått fakturan. Det här är något som många inte har koll på. Misstänker du att en faktura kommit bort i posten eller om den av någon annan anledning inte kommit fram till dig, är det alltså du som är skyldig att kontakta företaget och be om en ny. 

Vad är inkasso?
När du får ett inkassokrav på en obetald faktura innebär det att företaget du är skyldig pengar har anlitat ett inkassoföretag som hjälper dem att få in din betalning. Du ska då betala skulden till inkassoföretaget.

Det är skillnad på inkasso och Kronofogden. Ett inkassokrav innebär inte att du får en betalningsanmärkning, vilket du kan få om fakturan går till Kronofogden och du fortfarande inte betalar.

Det finns i dag många olika inkassoföretag som hjälper företag att driva in skulder från både privatpersoner och andra företag. Inkassoföretagen får inte agera hur som helst utan måste följa vissa lagar och regler. De får till exempel inte lägga på onödiga extrakostnader, skicka ut ett inkassokrav trots att du bestridit skulden på saklig grund eller skicka ut flera inkassokrav på samma skuld. 

Vad gör jag om jag inte kan betala fakturan?
Är det något fel med fakturan du fått? Till exempel om beloppet inte stämmer, du inte fått varan du beställt eller du redan betalat. Kontakta då företaget så snabbt som möjligt. Kvarstår problemet ska du skriftligen kontakta företaget och bestrida fakturan. På så vis riskerar du inte någon betalningsanmärkning. 

Här kan du läsa om hur du bestrider en felaktig faktura.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

Stämmer fakturan men du har svårt att betala hela summan på en gång ska du kontakta företaget eller inkassoföretaget – om fakturan gått dit – för att försöka lägga upp en avbetalningsplan. Du måste dock betala den del av fakturan du inte bestrider. Att du inte har råd att betala fakturan är inte ett bestridande.

Här kan du läsa mer om hur du kan gå till väga för att lägga upp en avbetalningsplan.

Fler artiklar

Vår inkassotjänst ger dig koll på dina skulder

Problem med skulder och inkassokrav kan drabba vem som helst. Det kan skapa skamkänslor och samtidigt kännas rörigt att få koll på de olika inkassoföretagen. Genom vår nya tjänst Inkassokollen får du en snabb överblick över skulderna och minskar risken att en missad betalning går vidare till Kronofogden.
Hjälp med ekonomi

Så hjälper du en anhörig som är skuldsatt

För den som är skuldsatt och har svårt att klara sin ekonomi kan situationen kännas förlamande och svår att prata om. Som anhörig finns det mycket du kan göra för att ge stöd.